Usuwanie wgnieceń metodą PDR
1. Metody naprawy
Pierwsza metoda to masowanie blachy za pomocą narzędzi specjalnie do tego celu wykonanych z odpowiednich gatunków stali, narzędzia te potocznie nazywa się heblami. Nazwa „hebel” pochodzi z języka niemieckiego i w dosłownym tłumaczeniu znaczy „dźwignia”. Naprawa jest polega na masowaniu blachy od wewnątrz w celu przywrócenia jej poprzedniego kształtu. W celu uzyskania dostępu do spodniej strony blachy często należy zdemontować jakiś element karoserii, np. Podsufitkę dla naprawy wgnieceń znajdujących się na dachu. Demontaż nie zawsze jest konieczny i zależy od wielu czynników, ale musi to ocenić doświadczony technik usuwania wgnieceń.
Druga metoda, tzw. „na klej”, jest bezinwazyjna i polega na wyciągnięciu wgniecenia przy pomocy specjalnie do tego skonstruowanych narzędzi oraz kleju o odpowiednich właściwościach fizycznych. Sposób ten wykorzystuje się przy naprawie w trudno dostępnych dla hebli miejscach lub gdy ilość wgnieceń powoduje nieopłacalność metody dźwigniowej.
W obu przypadkach ważnym elementem naprawy jest światło. Stosuje się tu lampy o specyficznych właściwościach świetlnych. Najważniejszym elementem obu technik jest człowiek. To właśnie od umiejętności technika usuwania wgnieceń zależy na ile dokładnie i sprawnie naprawa zostanie przeprowadzona, kwalifikacje i doświadczenie są w tym procesie kluczowe.
2. Narodziny technologii
Technologia ta narodziła około 1940 roku w zakładach Mercedesa, gdy w czasie produkcji pracownicy zauważyli wgniecenia i inne niedoskonałości na karoserii, które należało jakoś usunąć. Metoda ta była przez wiele lat nieznana ogółowi społeczeństwa i nie wychodziła poza mury zakładów produkcyjnych samochodów osobowych. Do dziś wielkie koncerny samochodowe stosują tę metodę w celu usunięcia wgnieceń powstałych w wyniku nieudolnego montażu elementów karoserii.
W 1983 roku w Stanach Zjednoczonych powstała firma Dent Wizard, która jest obecnie największą na świecie firmą świadczącą usługi usuwania wgnieceń i zatrudniającą ok. 2.200 pracowników działających na terenach obu Ameryk i Europy. W połowie lat 90. w Niemczech powstały pierwsze firmy zajmujące się tą technologią, głównie oferujące swe usługi ubezpieczycielom, którzy zawsze szukają metod jak najtańszego usunięcia szkód.
3. Zalety usuwania wgnieceń techniką PDF
- Oszczędność pieniędzy – koszt naprawy danego elementu jest około 50% niższy od tradycyjnej metody klepania, szpachlowania i lakierowania.
- Oszczędność czasu – 90% napraw wykonywanych jest w ciagu jednego dnia, czas naprawy jednego wgniecenia waha sie od 30 minut do 3-4 godzin w zależności od wielkości i stopnia trudności.
- Wyeliminowanie konieczności szpachlowania i lakierowania.
- Auto po naprawie wygląda tak samo jak przed uszkodzeniem w związku z czym nie traci na wartości.
- Możliwość naprawy u klienta, nie zawsze jest to możliwe ze wzgledu na duże i technicznie trudne do usuniecia wgniecenia.
4. Nasze realizacje